Ak na voľnobehu nie je ručička otáčkomera ako pribitá na jednom mieste značí to problém. Kolísanie voľnobežných otáčok môže mať za následok mnoho príčin. Najčastejšie z nich si vymenujeme:
- Sviečky, cievky, káble
Prvá možnosť je zároveň aj ta najlacnejšia, ak máte problém s voľnobehom začnite s týmto bodom. Sviečky s cievkami majú na starosti dôležitú úlohu. Ak neodpália potrebnú iskru, chod motora nemusí byť pravidelný, môže zvýšiť spotrebu a vibrácie.
- Škrtiaca klapka
Škrtiacu klapku nemusíte hneď meniť za nový a drahý kus. Vo väčšine prípadov stačí jej vyčistenie od nečistôt.
- Váha vzduchu
Váha vzduchu má na starosti nastavenie správnej zmesi vzduchu a paliva. Ak je zmes chudobná alebo naopak bohatá môže nastať nepravidelný chod motora a kolísajúce otáčky. Na vyčistenie váhy vzduchu sú špeciálne prípravky väčšinou vo forme spreju. Ak prečistenie nepomôže nasleduje kúpa nového kusu – tu sa ale neoplatí šetriť lacnejšími náhradami, odporúčame zakúpiť originálny diel.
- Vzduchový filter
Ak je vzduchový filter príliš zanesený nedokáže pre motor zabezpečiť potrebný prísun vzduchu, zmes sa tak stáva bohatá a chod motoru nepravidelný. Výmena nie je finančne a ani časovo náročná, zvládne ju aj laik.
- Sacie potrubie
Ak je netesnosť v sacom potrubí môže sa to prejaviť chudobnou zmesou teda nepravidelným chodom motora. Ak sa prisáva falošný vzduch. Falošný preto, lebo váha vzduchu s ním neráta a tým pádom ani riadiaca jednotka ECU, ktorá mieša zmes.
- Lambda Sonda
Táto sonda umiestnená vo výfukovom potrubí má za úlohu merať splodiny a zasielať aktuálne dáta riadiacej jednotke pre optimalizáciu zmesi. Ak je lambda zlá prejaví sa to hlavne pri zimnom motore.
Ideálne je navštíviť servis, kde majú dobrú diagnostiku. Odborníci dokážu odhaliť chybu za pár minút a bude vás to stáť od 20 do 50 eur. Zjednodušene je však problém vždy v zmesi (buď je chudobná alebo príliš bohatá). Preto treba prejsť celý systém nasávania od vzduchového filtra až po vstreky. A takisto aj vstrekovací systém od palivovej nádrže taktiež až po vstreky.
Čím novšie autá tým viac sú citlivejšie na zmes. Vo väčšine prípadov sa na palubnej doske objaví ikonka motora. Po rozsvietení motora zvyčajne riadiaca jednotka auta obmedzí výkon motora a maximálnu rýchlosť, aby bolo možné doraziť do servisu. Niektoré z áut môžu úplne zamedziť ďalšiu jazdu autom, aby sa nepokazil systém. V takomto prípade je dobré zvážiť havarijné poistenie, ktoré kryje odťah a servis. Presnejšie asistenčné služby. Kasko poistenie si môžete uzatvoriť nielen na automobil, ale aj na motocykel alebo náves, prívesný vozík či karavan. Ak máte staršie auto mali by ste pouvažovať o pripoistení asistenčných služieb k PZP. Havarijné poistenie sa v takomto prípade nemusí oplatiť. Všetko o ponuke poisťovní, cenách, krytí, výlukách a balíkoch havarijného poistenia sa dozviete na tomto odkaze.